A gyertya feladata, mindenfajta kls s bels, fizikai, mechanikai,kmiai s villamos terhels ellenre az sszesrtett keverk biztos meggyjtsa.
Felptse:

1. szigeteltest
2. bels tmtsek
3. klnleges tmtanyag
4. menetes csatlakoz
5. kls tmtaltt
6. gyertyamenet 7. kzpelektrda
8. lgrs a kzpelektrda s a szigeteltest kztt
9. testelektrda
10. szellztr
11. gyertyahz
12. kbelcsatlakoz anya
A gyjtgyertya a motor zemelse kzben ki van tve a keverk elgsekor keletkez nagy nyomsnak, ami 40 -50 Bar is lehet. Szvtemben ez az rtk 0,5-0,9 Bar-ra cskken.
Az gs folyamn keletkez, valamint az zemanyagban tallhat vegyi anyagok szennyezik s a szikra kislsekkor jelentkez erzis hatsok egyttesen koptatjk, rongljk az elektrdkat.
Nem elhanyagolhat a hterhels sem, ami munkatemben a 3000 Celsius-fokot is elrheti, de hidegindtskor a mnusz 10 (vagy ez alatti, motorosa vlogatja :) )hmrsklet is fennllhat. Azrt, hogy az zembiztonsgot s a tartssgot nvelni tudjk, a testelektrda anyagt korrzigtl az erzit cskkent, hllsgot javt anyagokkal tvzik. Leggyakrabban nikkel -krm tvzeteket hasznlnak, de a kzpelektrda anyaghoz ionizl anyagokat (ami az vkislst elsegti, pl.:rdium ,brium) adnak.

Nagyobb hignybevtel esetn ezst, platina ,irdium s volfram tvzeteket is alkalmaznak. Lnyeges dolog, hogy ezek az adalkok bizonyos zemid utn kignek, az elektrda elregszik. Ami azt eredmnyezi, hogy ugyanakkora elektrdahzag mellet,nagyobb feszltsg szksges az vkislshez.
A szikra intenzitst az elektrdk kialaktsval is tudjk javtani. Minl hegyesebb a kzp elektrda annl nagyobb energij s hmrsklet villamos vet tudnak ltrehozni, ami befolysolja az gs minsgt. Persze ahhoz ,hogy ez a megolds tarts legyen szksges a megfelel nemesfm alkalmazsa. A Nippon-Densonak az Iridium Racing s Iridium Power tpus gyertyja 0.4 mm tmrj kzpelektrdval kszl, (az tlagos mret 2mm). Teht ha bosszsgtl akarjuk magunkat megkmlni, clszer a gyr elrsnak megfelel idkznknt a gyertyt kicserlni.
Minden esetben a megfelel hrtkt s kialaktst ptsk vissza. A hrtk helyes megvlasztsa nagyon fontos szempont. A motor mkdse kzben a gyertya gstrbe nyl rsze 450-850C-fok kztti hmrskleten zemel. Ha tl nagy hrtkt vlasztunk, a szigeteltestre rrakdik a koksz , nem tud legni, nincs ntisztuls, a gyertya zrlatoss vlik. Ellenkez esetben ha tl alacsony hrtkt hasznlunk a szigeteltest s az elektrdk tlhevlnek, elrik a kritikus hmrskletet (850C-foknl magasabb), ilyenkor a szikrtl fggetlenl az izz alkatrsz gyjtja be a beszvott keverket, termszetesen nem a megfelel idpontban. Ekkor beszlnk detoncis vagy kopogsos gsrl,ami oly mrtk is lehet ,hogy a lngfronttal rintkez alkatrszek tlhevlnek (a dugatty beslhet,tlukadhat), a hengerfejbl apr darabok vlnak le (krteres lesz a fellete) termszetesen a gyertya sem szhatja meg a megprbltatst , mert a legtbb esetben elolvad.
Ksztenek zavarszr ellenllssal is elltott gyjtgyertykat. Minden esetben ha a gyrt ez a tpust jelli meg , szigoran csak ezt a fajtt hasznljuk. Ha nem gy tesznk, a motoron eddig mkd elektronikus alkatrszek helyes mkdst megzavarhatja .(pl.-GILERA,PIAGGIO,DERBI-motorok irnyjelzje valamint utlag beptett digitlis mrmszerek)
A gyertya menetes rszt beszerels eltt ajnlott rz vagy alumnium tartalm kenanyaggal kezelni, elsdlegesen azrt, hogy a ki- s beszerelst megknnytsk, valamint a htadst javthatjuk, mivel ezen a rszen s a fltte tallhat tmtgyrn keresztl tvozik az alkatrszt r h tbb mint az 50%-a. A henger letmtshez s a j htadshoz, a gyertyt a hengerfejben megfelelen kell rgzteni. Ennek az rtkt a gyrt adja meg, ennek hinyban az ltalnos az , hogy 20-25NM-rel hzzuk meg a gyertyt, vagy az NGK szerint addig csavarjuk bele a hengerfejbe amg a tmtaltt nem rintkezik a fellettel, majd ettl a ponttl szmtva mg 1/2 -fordulatot hajtunk befele.

Jobb szikra az "U" profilu elektrdn.
Nem gyakori, de annl nagyobb hiba, a nem megfelel menethossz kivlasztsa .Az elrtnl rvidebb gyertya nem r bele kzvetlenl az gstrbe, gy romlik a motor hatsfoka ,tl hossz hasznlatakor-rosszabbik esetben elakad a dugatty,"jobbik" eseteben a kill menetrsz elkokszosodik, kiszerelskor tnkreteheti a hengerfej menett.
Ha minden felttelnek eleget tettnk, akkor a gyertya szigeteljn s az elektrdkon tallhat lerakdsbl kvetkeztethetni tudunk a helyes vagy helytelen keverk belltsra. Abban az esetben ha a gyertya vilgosbarna megfelel a bellts , ha fekete -kokszos akkor ds a keverk, ha pedig vilgosszrke vagy fehr akkor szegny a keverk. Az a veszlyesebb ha az utbbi eset ll fenn, ilyenkor bellhat a motor.
Forrs: egumotors.hu |